etherische olie bij overprikkeling

Etherische oliën kunnen uitstekend worden ingezet bij overprikkeling, om te helpen ontspannen en kalmeren. Overprikkeling kan verschillende oorzaken hebben, zoals stress, angst, een drukke omgeving of werkplekken en/of sensorische overbelasting.

Waar komt overprikkeling nu eigenlijk vandaan? Mensen vangen de hele dag signalen op via de zintuigen. Deze signalen noemen we prikkels. Wanneer er heel veel signalen binnenkomen kan het systeem overprikkelt raken. Bedenk bijvoorbeeld een kind wakker wordt, een gestresste moeder achter zich aan heeft die loopt te mopperen (ai, dat voelt vervelend), snel op de fiets, wind in je gezicht, een auto die net iets te dichtbij komt, waarvan je schrikt.. dan kom je aan op een schoolplein, vriendjes begroeten, de klas in, overvol, met direct een bijzonder strak schema…. en dan is het nog maar kwart voor negen. Bij hooggevoelige mensen komen die signalen nog eens harder binnen. Het is net of hun volumeknop op 10 staat ipv op 5.
Constante overprikkeling zorgt voor lichamelijke klachten. Dat kun je terugzien op verschillende vlakken, vaak buikpijn of hoofdpijn, depressie, angsten en slecht slapen.

De kunst is dus om deze prikkels los te laten op regelmatige basis. Dit kun je doen door wandelingen in de natuur te maken of een mooi boek te lezen. Met kinderen kun je dit ook doen, lekker buiten in de plassen stampen en een voorleesmomentje maken.

Geur kan ontzettend helend zijn in dit proces. Denk maak aan een spa waar je binnen loopt, waar je instant ‘zen’ wordt.
Geur kan het zenuwstelsel helpen ontprikkelen.

Deze etherische oliën kunnen je hierbij ondersteunen:

  1. Lavendel: Lavendelolie staat bekend om zijn ontspannende en kalmerende eigenschappen. Het kan helpen om stress te verminderen en de geest tot rust te brengen. Een paar druppels op een zakdoek, kussen of in een diffuser kan helpen om een ontspannen sfeer te creëren.
  2. Kamilleolie: Kamille heeft vergelijkbare ontspannende eigenschappen als lavendel en kan helpen om de zenuwen te kalmeren en een gevoel van rust te bevorderen.
  3. Bergamotolie: Bergamotolie kan helpen om stress en angst te verminderen. De frisse, citrusachtige geur kan opbeurend zijn en tegelijkertijd ontspannend werken.
  4. Ylang-ylangolie: Ylang-ylang heeft een zoete, bloemige geur die kan helpen bij het verminderen van spanning en stress. Het wordt vaak gebruikt om een kalmerende en ontspannen sfeer te creëren.
  5. Wierook: Wierook, heeft een aardse, houtachtige geur die rustgevend kan werken en de geest kan helpen kalmeren.

Je kunt een van deze olie in een diffuser druppelen of een combinatie maken van deze oliën. In combinatie met een draagolie kun je een roller maken, waarmee je kinderen even onder de voeten rolt voor het slapen gaan. Gebruik de juiste verhouding voor de leeftijd van jouw kind, je vind informatie in deze blog: Veilig gebruik van etherische olie.

Nanda K