In deze blog willen we je graag de werking van het magische magnesium uitleggen.

Waarom is magnesium belangrijk?

Magnesium is een belangrijk mineraal, maar waarom nu eigenlijk?

  • het omzetten van voeding in energie
  • werking van de skeletspieren, ofwel het actieve bewegingsapparaat
  • werking van hart- en bloedvaten, een tekort vergroot de kans op hartfalen aanzienlijk
  • sterke botten en tanden

In welke voeding zit magnesium?

Nu je snapt waar het goed voor is, wil je vast weten hoeveel je nodig hebt en waar het dan in zit…

Een volwassen man heeft 350mg per dag nodig, een volwassen vrouw 300mg. Dit zou voldoende moeten zijn behalve als je bv vorstvoeding geeft, zwanger bent of intensief sport.

Voeding waarin veel magnesium zit:

  • walnoten en amandelen
  • spinazie, broccoli en andijvie
  • pure chocolade
  • volkoren brood
  • limabonen
  • schaaldieren
  • avocado
  • banaan

Afbreuk van magnesium

De volgende oorzaken kunnen worden aangewezen voor teveel afbreuk van magnesium:

  • intensief sporten
  • stress
  • bepaalde medicatie
  • toenemende straling (electrostress)

Symptomen magnesiumtekort

Heb jij last van de volgende problemen, dan zou jij eens kunnen kijken of je met extra magnesium je klachten oplost of vermindert:

  • depressieve gevoelens
  • vermoeidheid
  • prikkelbaar
  • algeheel onrustig gevoel en spiertintelingen
  • moeite met concentreren

Oplossingen voor een magnesiumtekort

Naast de hierboven beschreven voeding, zou je kunnen kijken naar het extra toedienen van magnesium. Dit kan door te suppleren in pilvorm (let hierbij wel goed op het bestandsdeel, het liefst heb je magnesiummaat, magnesiumtauraat of magnesiumbisglycinaat) of, veel fijner misschien, magnesium toe te voegen aan jouw (voet)bad.

Wat hebben we voor jou in de winkel?

Nanda K