Allereerst moet je begrijpen waar iets vandaan komt, zodat je beter snapt wat je er aan kunt doen.

Rond maart /april hoor je vaak heel wat mensen klagen over vermoeidheid en futloosheid. Bij de overgang van winter naar lente past ons lichaam automatisch de hormoonspiegel aan. De serotonine aanmaak neemt radicaal toe. Bij mensen bij wie dit stofje maar lastig te reguleren is, moet het lichaam hard aan het werk om het op te vangen. Gevolg: het lichaam is moe.

Een tekort aan vitamine D3 is ook vaak een boosdoener, dit is de vitamine die we uit zonlicht halen. Je kunt je voorstellen dat deze aan het einde van de winter op een dieptepunt zit.

Actieplan tegen voorjaarsmoeheid

Allereerst zorg je dat je minimaal een half uur per dag lekker buiten bent. Wandel, of ga gewoon even lekker met een boek in de achtertuin zitten. Of werk bijvoorbeeld wat in de tuin.

Neem voldoende rust. En zorg daarbij voor een goede, gezonde nachtrust. Telefoon uit. En het liefst niet binnen handbereik. Lekker op tijd gaan slapen met een een goed boek. En telkens om ongeveer dezelfde tijd.
Moeite met in slaap komen? Gebruik de Bedtime Smudge op je kussen. Of gebruik ‘s avonds Calming in de woonkamer.

Probeer stress van buitenaf tot het minimum te reduceren. Ga heel even zitten met een papiertje en schrijf eens op waar je deze week tegenop ziet.
Vraag jezelf bij deze dingen af: Moet ik het? Wil ik het? Kan ik het?

Om je hormonen weer in balans te brengen, kun je overdag een diffuser aan zetten met daarin Hormoonbalans.

Natuurlijk is het slim om vooral gezond te eten en voldoende water en (kruiden)thee te drinken. Voeding die je kan helpen: avocado, pure chocolade, lekker veel groenten, fruit! De koffie beperk je het liefst tot het minimum.

Kortom; neem jezelf in acht en wees lief voor jezelf!

Meer tips om lekker te slapen vind je hier: Beter slapen.

Nanda K